مشاوره رایگان: 09126706588

تفاوت رنگ RGB با CMYK

تفاوت رنگ RGB با CMYK چیست؟ یک اشتباه رایج در حوزه طراحی و چاپ، این است که تصور کنید رنگ طرح مد نظرتان، دقیقا مشابه با چیزی که در صفحه مانیتور کامپیوتر خود مشاهده می‌کنید، در کاغذ چاپ خواهد شد. منشاء این مشکل در تفاوت رنگ RGB با CMYK در چاپ می‌باشد. رنگ‌های RGB و CMYK دو نوع از مهم‌ترین و پرکاربردترین قالب‌های رنگی و یا مدل‌های رنگی می‌باشند که در فضاهای مختلف طراحی و چاپ و نمایش دیجیتال کارایی دارند. درصورتی که به تفاوت این دو رنگ توجه نشود، چالش تفاوت رنگ روی مانیتور و کاغذ ایجاد می‌شود. در ادامه این مقاله از وبسایت چاپ دیجیتال رسا ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتری از تفاوت رنگ RGB با CMYK آشنا شویم.

تفاوت رنگ RGB با CMYK چیست؟

تفاوت رنگ RGB با CMYK چیست؟

در صنعت چاپ، وب و رسانه‌های دیجیتالی، کسب اطلاعات کافی پیرامون قالب‌های رنگی و شناخت تفاوت‌هایی که بین قالب‌های رنگی مختلف وجود دارد، در کیفیت طراحی، رنگ بندی و خروجی نهایی، تاثیر بسیار زیادی را می‌گذارد.

در طراحی برای وب، نیازی به نگرانی در مورد حالت رنگ نیست؛ دلیل این موضوع این است که رنگ‌ها دارای بیشترین شباهت با رنگ‌های بر روی مانیتور کامپیوتر هستند. این درحالی است که اگر طراحی برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ‌هایی که بر روی مانیتور مشاهده می‌کنید، به همان صورت چاپ نمی‌شوند. این موضوع نشان دهنده وجود تفاوت رنگ RGB با CMYK است.

در ادامه برای اینکه بتوانیم تفاوت رنگ RGB با CMYK را درک کنیم، ابتدا تعریفی از این دو حالت رنگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با حالت رنگ RGB

حالت رنگی RGB از سه رنگ شامل Red (قرمز)، Green (سبز) و Blue (آبی) تشکیل شده است که با اضافه کردن مقادیر مشخصی از این رنگ‌ها به یکدیگر، می‌توان رنگ‌های مشتق را نیز به دست آورد. این مدل رنگی اغلب در نمایشگرهایی که دارای صفحه نمایش LCD، LED و CRT هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مدل رنگی RGB زمانی که نیازی به چاپ تصویر و یا طراحی بر روی سطوح نیست، استفاده می‌شود. تصاویر رایانه‌ها، تلویزیون و دیگر نمایشگرهای الکترونیکی در مدل RGB با استفاده از سه رنگ این مدل ساخته می‌شوند. حتی در اغلب دوربین‌ها و اسکنرهای دیجیتال نیز از RGB استفاده می‌گردد.

RGB به عنوان حالت رنگ استاندارد در اغلب کاربردها به شمار می‌رود؛ دلیل این موضوع این است که دارای گسترده‌ترین طیف رنگی است. به طوری که در این مدل رنگی، با ترکیب‌کردن رنگ‌های اصلی شامل قرمز، سبز و آبی در نسبت‌های مختلف، می‌توان طیف رنگی متنوعی را تولید کرد. در اغلب برنامه‌های ویرایش عکس نیز از مدل رنگی RGB استفاده می‌شود.

یکی از مهم ترین تفاوت رنگ RGB با CMYK کاربرد آن‌ها در حوزه‌های مختلف و به تناسب ویژگی‌هایی که دارند، است. درصورتی که آثار نهایی طراحی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر و یا دستگاه‌های دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرد، طراحی باید در حالت رنگی RGB انجام شود. از RGB برای طراحی رابط کاربری، وبسایت‌ها، آگهی‌های وب، آیکون‌ها و … استفاده می‌شود.

آشنایی با حالت رنگ CMYK

در ادامه بررسی تفاوت رنگ RGB با CMYK، با مفهوم و مشخصات حالت رنگ CMYK آشنا می‌شویم که به درک بهتر تفاوت این دو حالت رنگی کمک می‌کند. حالت رنگ CMYK تشکیل شده از رنگ‌های Cyan (فیروزه‌ای)، Magenta (ارغوانی)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) است. از این مدل رنگی در صنعت چاپ و با هدف چاپ فیزیکی بر روی سطوح استفاده می‌گردد. به طوری که در صنعت چاپ و در مدل رنگی CMYK، رنگ‌های مختلف از مخلوط کردن چهار رنگ نامبرده ایجاد می‌شوند.

در صنعت چاپ، رنگ‌های مختلف با مدل رنگی CMYK و از مخلوط کردن چهار رنگ آبی، قرمز، زرد و مشکی ساخته می‌شوند. مدل رنگی CMYK از چهار رنگ استفاده می‌کند که هرچه این رنگ‌ها در مقادیر مختلفی با یکدیگر ترکیب شوند، رنگ‌های تیره‌تری به دست می‌آید. این درحالی است که وقتی سه رنگ قرمز، آبی و سبز در مدل رنگی RGB با یکدیگر ترکیب شوند، خالص‌ترین رنگ یعنی سفید به دست آید. بنابراین از تفاوت رنگ RGB با CMYK، رویکرد آن‌ها است و ترکیب رنگ‌ها در این حالت‌های رنگی، کاملا نتایج برعکسی دارند. در مدل رنگی CMYK با افزودن رنگ‌ها، نور حذف می‌‎گردد تا رنگ جدید ایجاد شود. زمانی که سیاه به رنگ ایجاد شده اضافه گردد، مقدار کل رنگ به صورت کامل از تصویر حذف خواهد شد.

درصورتی که طراحی انجام شده باید چاپ گردد، فایل طراحی باید در فرمت CMYK ایجاد شود. دلیل این موضوع این است که چاپگرها بر خلاف صفحه نمایش، برای رنگ‌آمیزی بر روی کاغذ، از نور استفاده نمی‌کنند و در این دستگاه‌ها برای چاپ، از جوهر معمولی استفاده می‌شود. به طوری که از ترکیب چهار رنگ به کار رفته در مدل رنگی CMYK برای رسیدن به هزاران رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند.

نکته مهمی که در بررسی تفاوت رنگ RGB با CMYK باید به آن توجه شود، این است که ترکیب کردن جوهرهای CMYK بسیار متفاوت‌تر از ترکیب کردن نورهای RGB انجام می‌شود. به طوری که با اضافه کردن نور بیشتر به رنگ‌های RGB، رنگ‌های روشن‌تر به دست می‌آید؛ درحالی که اگر به CMYK جوهر بیشتری اضافه شود، رنگ‌های تیره‌تر به دست می‌‌آیند. در CMYK سفید به عنوان بی‌رنگ کامل تعریف می‌شود، درحالی که در RGB سفید با حداکثر مقدار ترکیب رنگ‌های اصلی این مدل به دست می‌آید.

بنابراین در یک جمع بندی کلی از این بخش برای تفاوت رنگ RGB با CMYK باید اشاره کنیم، RGB به دلیل اینکه یک نمایش نوری است، رنگ‌های بسیار روشن و زیبایی را ایجاد می‌کند که تولید این رنگ‌ها با استفاده از جوهر در حالت رنگی CMYK، غیرممکن است. خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از نرم افزارهای طراحی، فایل RGB را به فایل CMYK برای استفاده در سیستم چاپ تبدیل کرد. درصورت عدم توجه به تفاوت رنگ RGB با CMYK و عدم استفاده از CMYK برای چاپ، مشکل تفاوت رنگ طرح و چاپ ایجاد می‌شود.

تفاوت رنگ RGB با CMYK بر اساس ماهیت

تفاوت رنگ RGB با CMYK بر اساس ماهیت

ماهیت ترکیب رنگ در RGB و CMYK با یکدیگر متفاوت است. رنگ‌هایی که در حالت رنگی RGB تولید می‌شوند، به دلیل نور، خیلی درخشان می‌باشند. این درحالی است که رنگ‌های تولید شده با CMYK دارای حالت مات و کدری هستند و به شفافیت و درخشانی رنگ‌های RGB نمی‌باشند.

درحالت رنگی CMYK امکان ساخت رنگ مشکی با ترکیب دیگر رنگ‌های این حالت وجود ندارد، به همین دلیل رنگ مشکی، یکی از رنگ‌های اصلی در این حالت می‌باشد.

از دیگر تفاوت رنگ RGB با CMYK این است که در حالت رنگی RGB، رنگ‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و رنگ جدید را به وجود می‌آورند، درحالی که در حالت رنگی CMYK رنگ‌ها با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند و لایه لایه بر روی کاغذ چاپ می‌گردند. در قالب رنگی RGB، هر نوع رنگی که تصور کنید وجود دارد، درحالی که در قالب رنگی CMYK، رنگ‌های محدودتری قرار دارند.

تفاوت رنگ RGB با CMYK در کاربرد

مهم‌ترین تفاوت رنگ RGB با CMYK از نظر کاربرد، این است که رنگبندی RGB برای ابزارهای دیجیتالی کارایی دارد درحالی که از حالت رنگی RGB در صنعت چاپ استفاده می‌شود.

حالت رنگی RGB برای ابزارهای دیجیتال ساطع کننده نور از جمله صفحات نمایش LED، LCD و… مناسب است چراکه برای اینکه حالت رنگی RGB به درستی نشان داده شود، به نور نیاز دارد.

در حوزه چاپ، حالت رنگی CMYK کاربردی‌تر است و برای چاپ پوستر، چاپ کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور و… طرح باید با حالت رنگی CMYK ایجاد شود. اینگونه طرحی که بر مانیتور نمایش داده می‌شود با طرحی که چاپ می‌شود، دارای خروجی مشابهی خواهد بود.

اگر برای چاپ، از رنگ‌های RGB استفاده شود؛ آنچه که بر روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می‌شود، با آنچه که چاپ می‌شود، تفاوت بسیار زیادی را خواهد داشت؛ به طوری که تصاویر نمایش داده شده بر روی مانیتور شفاف‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

چه زمانی از RGB استفاده می‌شود؟

  • طراحی وب و برنامه
  • طراحی آرم‌های آنلاین
  • تبلیغات آنلاین
  • آماده سازی تصاویر برای پست‌ها
  • تهیه عکس پروفایل
  • تولید محتوای تصویری
  • گرافیک دیجیتال
  • اینفوگرافی
  • تهیه عکس برای وبسایت
  • تهیه عکس برای رسانه‌های اجتماعی
  • و …

چه زمانی از CMYK استفاده می‌شود؟

در طراحی کدام یک از رنگ‌های RGB یا CMYK، بهتر است؟

در طراحی کدام یک از رنگ‌های RGB یا CMYK، بهتر است؟

درصورتی که طراحی شما برای رسانه‌های دیجیتال است، قطعا باید از حالت رنگ RGB استفاده نمایید. درحالی که اگر قصد طراحی با هدف چاپ را دارید، بهتر است از حالت رنگ CMYK استفاده کنید.

نکته‌ای که در زمینه طراحی با حالت رنگی RGB و CMYK حائز اهمیت است، این نکته می‌باشد که شما می‌توانید طراحی خود را با طیف کاملی از RGB ایجاد نمایید و در نهایت آن را به CMYK تبدیل کنید. از مزیت این فرآیند، این است که شما با استفاده از CMYK آزادی عمل بیشتری را دارید و می‌توانید طراحی خود را با طیف کاملی ایجاد نمایید و در نهایت آن را به CMYK برای استفاده از حوزه چاپ تبدیل کنید.

در نظر داشته باشید در برخی موارد طراحی باید از همان ابتدا با حالت رنگی CMYK انجام شود. معمولا زمانی که طراحی که برای چاپ در نظر گرفته می‌شود، دارای رنگ خاکستری باشد، باید با CMYK طراحی گردد. دلیل این موضوع این است که در RGB، رنگ خاکستری با استفاده از ترکیب مقادیر یکسانی از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی تولید می‌شود، این درحالی است که در حالت رنگی CMYK، رنگ خاکستری از ترکیب رنگ‌های یشمی، زرد و سرخابی به وجود می‌آید. به طور کلی در طول فرآیند چاپ، رنگ حاکستری جزو رنگ‌های سخت از نظر کنترل صحیح به شمار می‌رود.

در صورتی که از حالت RGB در نسخه چاپی استفاده شود، رنگ خاکستری در تصویر، صورتی ظاهر می‌گردد. این درحالی است که در حالت رنگی CMYK از رنگ سیاه برای اطمینان از تولید رنگ خاکستری استفاده می‌گردد.

سخن آخر

در این مقاله از وبسایت چاپ دیجیتال رسا به بررسی تفاوت رنگ RGB با CMYK پرداختیم. حالت رنگی RGB برای ترکیب رنگ‌ها، از نور استفاده می‌کند؛ درحالی که در حالت رنگی CMYK از جوهر برای ترکیب رنگ‌ها و چاپ آن‌ها استفاده می‌گردد. باتوجه به اهمیت تفاوت رنگ RGB با CMYK در صنعت چاپ، اطلاع از جزئیات هر یک از مدل‌های رنگی برای رسیدن به نتیجه رضایت بخش، ضرورت دارد.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما همراهان گرامی وبسایت چاپ دیجیتال رسا، مفید واقع شود و بتوانید از اطلاعات این صفحه استفاده کنید. در صورتی که در این زمینه سوالات بیشتری برای شما وجود دارد، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان شما را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

  • حالت رنگی RGB شامل چه رنگ‌هایی است؟

RGB  یک حالت رنگی دیجیتال است که متشکل از رنگ‌های نور می‌باشد و شامل سه رنگ Red (قرمز)، Green (سبز) و Blue (آبی) است و برای نمایشگرها و گوشی‌های موبایل کارایی دارد.

  • حالت رنگی CMYK شامل چه رنگ‌هایی است؟

حالت رنگی CMYK از چهار رنگ Cyan (فیروزه‌ای)، Magenta (ارغوانی)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) تشکیل شده است و بیشتر در صنعت چاپ کارایی دارد.

  • تفاوت رنگ RGB با CMYK چیست؟

RGB از حالت های رنگی مناسب برای کارهای دیجیتال و CMYK حالت رنگی مناسب برای محصولات چاپی می‌باشد.

  • آیا میتوان از RGB برای چاپ استفاده کرد؟

رنگ‌های RGB بر روی صفحه نمایش ظاهر خوب و زیبایی دارند، اما در صورتی که چاپ شوند، نتیجه چاپ با نتیجه صفحه نمایش متفاوت خواهد بود. به همین دلیل تبدیل حالت رنگی RGB به حالت رنگی CMYK از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • برای ارسال فایل به چاپخانه، فایل باید با چه فرمتی ارسال شود؟

در اغلب موارد، افراد فایل خود را با رنگبندی RGB برای چاپخانه ارسال می‌کنند که پس از چاپ، نتایج مورد انتظارشان نیست. درصورتی که مایل هستید نتیجه چاپ دقیقا مشابه با فایل باشد؛ باید فایل را در قالب CMYK برای چاپخانه ارسال نمایید تا از چاپ صحیح رنگ‌ها در آن مطمئن گردید.

  • آیا امکان تبدیل RGB به CMYK برای چاپ وجود دارد؟

بله، با توجه به اینکه رنگ‌های RGB ممکن است بر روی صفحه نمایش، خوب به نظر برسند، اما در حوزه چاپ نیاز به فایل CMYK است. درصورتی که فایل شما RGB است، می‌توانید با برنامه فوتوشاپ آن را به فایل CMYK تبدیل کنید.

شما می توانید کلیه خدمات چاپ و پس از چاپ خود را از تیراژ 1 عدد به بالا به ما سفارش دهید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد خدمات ما نیاز دارید و یا اگر نیاز به استعلام قیمت خدمات چاپ اختصاصی دارید، می توانید برای مشاوره رایگان از اطلاعات ما در صفحه تماس با ما استفاده نمایید. همچنین برای مشاهده قیمت محصولات ما می توانید از لیست قیمت استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *